Auf seiner Homepage schreibt CMP anlässlich des Releases von "The Complete Studio Recordings" folgenden interessanten Bericht über das "Medley: Pick A Bale Of Cotton/On Top Of Old Smokey/Midnight Special":
Zitat von "Carl Magnus Palm"Alles anzeigenTHE MEDLEY MYSTERY RESOLVED
If you're an ABBA fan who's been around for a while, you are probably aware that there are two different mixes of the so-called Folk Medley. It was first released in 1975 on a German charity album under the title 'Pick A Bale Of Cotton - On Top Of Old Smokey - Midnight Special'. Then, in 1978, the recording was used for the B-side of the 'Summer Night City' single, at which time it was subject to a new mix, and the word "medley" was added to the title: 'Medley: Pick A Bale Of Cotton - On Top Of Old Smokey - Midnight Special'. However, the two mixes sound almost the same and, accordingly, are very hard to tell apart.
The medley was first released on CD in 1994, on the box set Thank You For The Music. At the time I was told that it was the 1978 remix that was used on the box set. Howevever, for many years now I've suspected that there was something wrong here. Was that really the 1978 mix on the box set? And what about the other CDs on which the Medley has since been used - did they use the 1975 mix or the 1978 mix? The story so far had been that the 1975 mix had never been released on CD. With the release of The Complete Studio Recordings, where the ambition was to include both mixes, I was determined to try to solve this problem once and for all.
The only way to do that was to locate a tape that definitely contained the 1978 mix. And the only such tape I knew where we could be absolutely certain that we got the right mix would be the single master for 'Summer Night City'/'Medley: Pick A Bale Of Cotton - On Top Of Old Smokey - Midnight Special'. Unfortunately, the original Polar Music master tape appears to be missing from the archives. Luckily, however, we acquired the entire collection of ABBA tapes from Epic Records in the UK a few years ago, so we had access to the single master for the British release.
I asked mastering engineer Henrik Jonsson, who remastered the tracks for the box set, to have a listen to the track on the single master and some of the other, previously released versions. I wanted someone who was working professionally in the audio field to determine which mix was which. Personally, I had listened to so many different vinyl pressings, cassette copies and CD issues of this track, that I no longer knew what I was hearing. Henrik's conclusion was the following:
The version of the medley included on the Thank You For The Music box set is the 1975 mix, originally released on the German charity album.
The version of the medley included on the remastered edition of ABBA's eponymous album, issued in 2001, is the 1978 remix.
Jetzt bin ich allerdings wirklich erstaunt darüber, dass das CD-Set "Thank You For The Music" angeblich(!) den 1975er-Mix enthalten soll, doch ich habe noch gewisse Zweifel, dass die Schlussfolgerung von Henrik Jonsson wirklich korrekt ist.
Immerhin muss man folgende Aspekte berücksichtigen: Sämtliche Titel in dem Set "Thank You For The Music" sind mit 20bit-Technik digital "remastered" worden, wobei aber bei fast allen Titeln auch leichte Änderungen bei der Abmischung vorgenommen wurden, um ein insgesamt noch besseres Klangergebnis zu erzielen. Bei den Remasters, die Ende der 90er mit 24bit-Technik erstellt wurden, ähnelt die Abmischung wieder viel stärker denen der Originale, das heißt der Sound ist vom "Klangbild" her fast gleich - nur die Qualität ist insgesamt natürlich wesentlich besser als die der "non-remastered" Aufnahmen.
Ein sehr gutes Beispiel hierfür ist "Ring Ring". Auf "More ABBA Gold" (1993 Release) und "Thank You For The Music - CD 1" ist der Sound vom Mix her etwas klarer, die Höhen sind angehoben, die Stimmen treten etwas deutlicher hervor. Die Remaster-Version von "Ring Ring" auf den 1997er und 2001er-Remasters dagegen hat in dieser Hinsicht wieder mehr Ähnlichkeit mit der ursprünglichen Veröffentlichung.
Und ich nehme stark an, dass es sich mit dem Medley, das ja leider in der "non-remastered version" nie auf CD gepresst wurde, ähnlich verhält. Sprich: Vergleicht man das ursprüngliche Single-Master von 1978 mit den beiden Versionen "20-bit" und "24-bit-Remaster", so wird das "Klangbild" (Abmischung der einzelnen Spuren) der letzteren Aufnahme eher dem des 1978er Single-Masters entsprechen. Daraus dann zu schlussfolgern, dass die Aufnahme im Set "Thank You For The Music" der 1975er-Mix sein muss, finde ich doch sehr gewagt.
Ich weiß natürlich nicht, ob man wirklich so leichtfertig verfahren ist bei der Überprüfung - aber ich hätte ja zunächst erstmal die beiden Vinyl-Pressungen von 1975 und 1978 miteinander verglichen, um herauszufinden, wo nun der genaue Unterschied zu hören ist.
Komisch finde ich übrigens auch, dass das alte "Polar master tape" der Summer-Night-City-Single nicht mehr auffindbar ist. Auf dem Booklet zur 1999er Singles-Collection ist es sogar noch abgebildet ("POS 1239").